Методичне ательє Наталії Харибіної
 Каталог статей
Головна » Статті » Мої статті

Програма ДЕР Надеждівського НВК Лозівської районної ради Харківської області

ПРОГРАМА

ДОСЛІДНО-ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНОЇ РОБОТИ

«ШКОЛА ЮНКОРІВ – КРОК ДО УПРОВАДЖЕННЯ МЕДІАОСВІТИ У НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНИЙ ПРОЦЕС

НАДЕЖДІВСЬКОГО НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОГО КОМПЛЕКСУ ЛОЗІВСЬКОЇ РАЙОННОЇ РАДИ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ»

(2013-2018 рр.)

(затверджена педагогічною радою Надеждівського НВК,

протокол №3 від 22.10.2013 р.)

Наукові керівники:

 

Кравченко Г.Ю.,

канд. пед. наук,

проректор з наукової та експериментальної роботи, завідувач кафедри управління якістю освіти Комунального вищого навчального закладу «Харківська академія неперервної освіти»

 

Дегтярьова Г.А,

канд. пед. наук,

доцент кафедри методики суспільно-гуманітарних дисциплін Комунального вищого навчального закладу «Харківська академія неперервної освіти»

Координатори:

 

Носенко В. В., завідувач Центру практичної психології та соціальної роботи КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти»

 

Дегтярьова Г.А,

канд. пед. наук,

доцент кафедри методики суспільно-гуманітарних дисциплін Комунального вищого навчального закладу «Харківська академія неперервної освіти»

 

Відповідальний виконавець дослідно-експериментальної роботи у Надеждівському НВК:

Харибіна Н.М., вчитель української мови та літератури, світової літератури Надеждівського навчально-виховного комплексу Лозівської районної ради  Харківської області

 

Зміст та загальна характеристика

 

І. Актуальність дослідно-експериментальної роботи

На сучасному етапі в Україні гостро постало питання медіаосвіти, адже саме від якості отримуваної інформації залежить наше майбутнє, у тому числі й майбутнє нашої держави. У результаті демократичних змін у суспільстві докорінно змінилися економічна та політична системи України, були переосмислені базові цінності. Разом із дорослими перебувають у цих умовах змін і діти. Як і їхні батьки, більшість відповідей на питання, що виникають, школярі знаходять у засобах масової інформації. Одні – шляхом прочитання різних видань чи перегляду телепередач, інші – через безпосередню участь у діяльності редакцій дитячих газет і програм. Радіо, Інтернет, телебачення, шкільна газета – це не просто спосіб організації дозвілля дітей. Медіа допомагають дізнатися про потреби, інтереси, прагнення молоді, є засобом організації та безперервного удосконалення життя дитячого суспільства, допомагають дітям і дорослим краще зрозуміти один одного. Окрім цього, вони є одним із напрямів такої діяльності, де зможуть себе знайти найрізноманітніші таланти: кореспонденти, художники, фотографи, диктори, відео оператори. Вони дозволяють дитині вільно висловлювати власну думку, оцінювати себе й оточуючих, виробляти суспільну позицію, які багато в дечому визначають життя молодіжного соціуму.

Загальновідомо, що в сучасному суспільстві більшу частину інформації людина отримує за допомогою як традиційних (друкованих видань, радіо, кіно, телебачення), так і новітніх (комп’ютерно опосередкованого спілкування, Інтернет, мобільної телефонії) засобів масової комунікації з урахуванням розвитку інформаційно-комунікаційних технологій, стрімкий розвиток останніх потребує негайної підготовки особистості до вмілого, а головне безпечного користування ними. Адже в епоху Інтернету, коли знання всього світу здаються доступними, ніхто не може контролювати потік інформації до аудиторії. І тут разом зі свободою слова приходить вседозволеність. Крім того, слід наголосити на тому, що сьогодні переважає неякісна медіапродукція, аморальність, зневага до загальнолюдських цінностей. Наслідком чого в Україні, як ми вже зазначали, постало гостре питання розвитку медіаосвіти, яка дасть знання про механізми маніпулювання психікою людини, що дозволять протистояти незаконним вторгненням у підсвідомість, а отже, і захистити себе таким чином. Не можна просто забороняти ту чи іншу інформацію. Потрібно вчити і дітей, і дорослих медіаграмотно опрацьовувати інформацію. Слід розуміти: якщо не можна змінити медіа, треба змінити їхню аудиторію.

Саме впровадження медіаосвіти в навчально-виховний процес і дошкільних, і позашкільних, і загальноосвітніх навчальних закладів України сприятиме розв’язанню проблеми підготовки людини до спілкування із засобами масової комунікації під час соціалізації, а це у свою чергу дозволить, по-перше, захистити дітей від потенційно шкідливих ефектів медіа, а, по-друге, виховати такого споживача медіа, котрий міг би ефективно задовольняти свої інтереси, використовуючи засоби масової комунікації.

Таким чином, потреба практичної реалізації основоположних засад Концепції впровадження медіаосвіти в Україні та подолання перешкод на шляху досягнення висунутих завдань зумовили доцільність створення регіональної програми дослідно-експериментальної роботи за темою: «Науково-методичні засади впровадження медіаосвіти в систему роботи навчальних закладів Харківської області». Для реалізації даної програми педколектив Надеждівського НВК активно працює у даному напрямку, тож пропонує для затвердження власну програму «Школа юнкорів – крок до упровадження медіаосвіти у навчально-виховний процес Надеждівського навчально-виховного комплексу Лозівської районної ради Харківської області»

 

ІІ. Загальні положення

2.1.  Надеждівський навчально-виховний комплекс Лозівської районної ради Харківської області починає працювати за програмою дослідно-експериментальної роботи «Школа юнкорів – крок до упровадження медіаосвіти у навчально-виховний процес Надеждівського навчально-виховного комплексу Лозівської районної ради Харківської області».

2.2. Вихідні концептуальні положення щодо змісту й організації дослідно-експериментальної роботи «Школа юнкорів – крок до упровадження медіаосвіти у навчально-виховний процес Надеждівського навчально-виховного комплексу Лозівської районної ради Харківської області» ґрунтуються на основних засадах Національної доктрини розвитку освіти, законодавстві України про освіту та нормативно-правових актах Міністерства освіти і науки України, а також програми дослідно-експериментальної роботи за темою: «Науково-методичні засади впровадження медіаосвіти в систему роботи навчальних закладів Харківської області» .

2.3. Програма дослідно-експериментальної роботи «Школа юнкорів – крок до упровадження медіаосвіти у навчально-виховний процес Надеждівського навчально-виховного комплексу Лозівської районної ради Харківської області» упроваджується на виконання:

• Закону України «Про освіту»;

• Закону України «Про загальну середню освіту»;

• Концепції загальної середньої освіти (12-річна школа), затвердженої рішенням колегії Міністерства освіти і науки та Президії Академії педагогічних наук України від 22.11.2001 р. № 12/5-2;

• Постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 р. № 379 «Про затвердження Державної програми «Вчитель»;

• Національної доктрини розвитку освіти, затвердженої Указом Президента України від 17.04.2002 р. № 347/2002;

• Указу Президента України від 08.09.2010 р. № 895 «Про заходи щодо визначення і реалізації проектів із пріоритетних напрямів суспільно-економічного та культурного розвитку»;

• Концепції впровадження медіаосвіти в Україні (схвалена постановою Президії Національної академії педагогічних наук України 20 травня 2010 року, протокол № 1-7/6-150).

• Проекту дослідно-експериментальної роботи за темою «Науково-методичні засади впровадження вітчизняної моделі медіаосвіти у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів» (наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 27.07.2011 р. № 886);

• Навчальної програми «Медіаосвіта (медіаграмотність)» (для слухачів курсів підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників), ухвалена секцією післядипломної педагогічної освіти Науково-методичної ради Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України (протокол № 3 від 16 травня 2011 р.).

Мета дослідно-експериментальної роботи – створення умов для послідовної реалізації інтелектуальних здібностей у творчій і дослідницькій діяльності в галузі журналістики; сприяння професійній орієнтації, допрофесійна освіта, теоретична і практична підготовка учнів з курсів «Основи веб-дизайну» та «Дизайн і оформлення шкільної газети»; формування учня-юнкора, здатного до повноцінного сприйняття духовної культури, підготовка до самостійної роботи над словом, через організацію роботи гуртка юного кореспондента «Медіадощ» (додаток 1).

Об’єктом дослідно-експериментальної роботи є учасники навчально-виховного процесу, учні Надеждівського навчально-виховного комплексу Лозівської районної ради Харківської області.

Предмет дослідження: модель організації системи шкільної медіаосвіти.

Відповідно до мети дослідно-експериментальної роботи визначено такі завдання:

Вироблення в учнів навичок самостійної роботи зі збору інформації, вміння оперувати нею в обраному для подачі матеріалу газетному жанрі.
Закріплення, осмислення на розширення учнями знань та досвіду, одержаних на заняттях гуртка «Медіадощ».
Ознайомлення учнів з найважливішими методами роботи журналіста.
Формування уявлення про журналістику як особливу форму освоєння інформаційного простору, яка посідає специфічне місце в житті суспільства та людини.
Професійна орієнтація учнів на продовження освіти у вищих навчальних закладах на факультетах філології, журналістики, редакційно-видавничої справи, лінгвістики, зв’язків із громадськістю.
Створення сприятливих умов для розвитку художнього смаку і творчих здібностей, прагнення до вдосконалення і поглиблення знань, умінь і навичок.
Дати уявлення про дизайн і оформлення періодичного видання.
Забезпечити підготовку дітей до ефективної взаємодії із сучасним інформаційним середовищем шляхом формування їх медіакомпетентності.
 Визначити ефективність запропонованої моделі медіаосвіти як основи цілісної системи психолого-педагогічних технологій розвитку медіакультури особистості.

Прогнозований результат дослідно-експериментальної роботи: формування в учнів загальноосвітніх навчальних закладів медіакультури, забезпечення їх підготовки до ефективної взаємодії із сучасним інформаційним середовищем.

Методи дослідження:

пояснювально-ілюстративний;
проблемного викладу;
проблемно-пошуковий;
дослідницький.

Форми реалізації дослідно-експериментальної роботи: шкільні та районні науково-практичні заняття, інструктивно-методичні семінари, семінари-практикуми, тренінги, майстер-класи, гурткова робота, індивідуальні консультації.

Учасники дослідно-експериментальної роботи: педагогічний, учнівський та батьківський колективи Надеждівського навчально-виховного комплексу Лозівської районної ради Харківської області.

Рівні реалізації дослідно-експериментальної роботи. Програма дослідно-експериментальної роботи реалізується на районному та шкільному рівнях.

Напрями реалізації дослідно-експериментальної роботи: організаційний, інформаційний, інноваційний, науково-практичний, експериментальний, аналітичний.

І. Організаційний напрям:

• розробка програми дослідно-експериментальної роботи «Школа юнкорів – крок до упровадження медіаосвіти у навчально-виховний процес Надеждівського навчально-виховного комплексу Лозівської районної ради Харківської області»;

• розгляд педагогічною радою та оприлюднення програми дослідно-експериментальної роботи «Школа юнкорів – крок до упровадження медіаосвіти у навчально-виховний процес Надеждівського навчально-виховного комплексу Лозівської районної ради Харківської області»;

• визначення педагогічних працівників, що будуть здійснювати дослідно-експериментальну роботу.

ІІ. Інформаційний напрям:

• інформування педпрацівників про започаткування дослідно-експериментальної роботи за темою: «Школа юнкорів – крок до упровадження медіаосвіти у навчально-виховний процес Надеждівського навчально-виховного комплексу Лозівської районної ради Харківської області»;

• проведення науково-практичних занять, семінарів-практикумів, тренінгів, майстер-класів.

ІІІ. Інноваційний напрям:

• обґрунтування та розробка моделі медіапідготовки юнкорів у загальноосвітньому навчальному закладі;

• обґрунтування та розробка моделі впровадження медіаосвіти в роботу загальноосвітнього навчального закладу (додаток 2);

• розроблення критеріїв готовності всіх суб’єктів навчально-виховного процесу до впровадження медіосвітніх інновацій;

• визначення видів діяльності навчального закладу з формування та розвитку медіакультури дітей і молоді;

• організація роботи загальноосвітнього навчального закладу з впровадження медіаосвіти;

• розроблення критеріїв сформованості медіакультури всіх суб’єктів навчально-виховного процесу.

ІV. Науково-практичний напрям:

• здійснення теоретичного аналізу наукових підходів до впровадження медіаосвіти в освітній заклад;

• вибір найоптимальніших діагностичних методик оцінювання рівня медіакультури учнів Надеждівського НВК, різних аспектів їхньої медіакомпетентності;

• підготовка науково-методичних матеріалів для проведення заходів у межах реалізації дослідно-експериментальної роботи;

• участь в індивідуальних консультаціях в Інтернет-режимі з проблем запровадження медіаосвіти;

• проведення на шкільному та районному  рівнях майстер-класів, семінарів з обміну досвідом для педагогічних працівників загальноосвітніх навчальних закладів Лозівського району щодо ефективного впровадження медіаосвіти в навчально-виховний процес;

• розробка творчою групою методичних рекомендацій для педпрацівників щодо формування медіакультури у дітей і молоді;

• створення електронного ресурсу (у рамках шкільного веб-сайту) для інформаційно-комунікаційної підтримки експерименту з упровадження медіаосвіти і поширення кращого педагогічного досвіду;

• самооцінювання й оцінювання сформованості медіакультури всіх суб’єктів навчально-виховного процесу на основі розроблених критеріїв.

V. Експериментальний напрям:

• розробка, впровадження й удосконалення найоптимальніших діагностичних методик оцінювання рівня медіакультури учнів

Надеждівського навчально-виховного комплексу Лозівської районної ради Харківської області;

• експериментальна апробація моделі медіаосвіти в Надеждівському навчально-виховному комплексі Лозівської районної ради Харківської області

 

VІ. Аналітичний напрям:

• здійснення моніторингу результативності діяльності з питання упровадження медіаосвіти в роботу Надеждівського навчально-виховного комплексу Лозівської районної ради Харківської області;

• визначення ефективності впровадження медіаосвіти в роботу Надеждівського навчально-виховного комплексу Лозівської районної ради Харківської області;

• узагальнення результатів моніторингу ефективності впровадження медіаосвіти в роботу Надеждівського навчально-виховного комплексу Лозівської районної ради Харківської області; 

• узагальнення шкільного досвіду зі створення моделі медіаосвіти дітей і молоді.

 

ІІІ. Етапи реалізації дослідно-експериментальної роботи

«Школа юнкорів – крок до упровадження медіаосвіти у навчально-виховний процес Надеждівського навчально-виховного комплексу Лозівської районної ради Харківської області»

(2013-2018 рр.)

Додаток 1.

План роботи гуртка юного кореспондента «Медіадощ»

       Освітній медіапроцес у Надеждівському навчально-виховному комплексі Лозівської районної ради Харківської області – це синтез самостійної творчої роботи учнів з літературою, інформацією на електронних носіях і в мережі Інтернет, що сприяє формуванню умінь конспектування, реферування, публічного виступу, дослідницьких умінь і підготовки до навчання у ВНЗ, та колективної творчої співпраці під керівництвом медіапедагога.

     Робота гуртка – це діяльність у трьох ключових напрямах:

основи творчої діяльності журналіста;
види і жанри публіцистики;
дизайн та оформлення газети.

    Кожний напрям є самостійним курсом, але їх слід сприймати як одне ціле, бо вони є частиною системи медіапідготовки школярів-журналістів.

    Продуктом колективної творчої діяльності на заняттях гуртка юнкорів є шкільна газета «Надеждівський калейдоскоп» як майданчик для самовираження особистості.

     Форми занять:

практична робота;
конкурс;
ділова гра;
теоретичний екскурс;
веб-пошук тощо.

Очікувані результати.

Учні знатимуть:

специфіку та структуру інформаційних жанрів: розрізняти інформацію, замітку, кореспонденцію, інтерв’ю, фотожанри; інформаційно-аналітичні та художні жанри;
складові газети, основні елементи графічної і змістової моделі;
правила, норми та стилістику газетної мови;
принципи оформлення елементів графічного дизайну;
завдання й логічні основи редактування, види текстів, види правки;
основні правила оформлення газети.

    Учні вмітимуть:

грамотно викладати інформацію в різних жанрах;
розвивати тему в інформаційно-аналітичних жанрах;
працювати з респондентами;
оперувати фактами, документами, історичними даними;
рецензувати усно та письмово фільми, вистави, вірші, художні виставки;
придумувати оригінальні заголовки до матеріалів;
розміщувати статті на газетній сторінці;
створювати макет газети.

 

Матриця тематичного планування роботи гуртка

Ключові напрями

Теми занять

Кількість

годин

Основи творчої діяльності журналіста

1. Новини. Інформаційна подія.

2. Структура інформаційного повідомлення.

3. Заголовок.

4. Принципи викладу подій.

5. Інтерв’ю.

6. Опитування.

7. Інтерв’ю з дітьми.

8. Репортаж.

9. Журналістський коментар.

10. Організаційні аспекти діяльності журналіста.

11. Хто працює в медіа: професії в друкованих виданнях.

12. З історії друкованих ЗМІ.

Види і жанри публіцистики

1. Публіцистичне есе.

2. Творча замальовка.

3. Стаття.

4. Звернення.

5. Фотозвіт.

6. Історична довідка.

7. Відверта розмова.

8. Привітання.

9. Інтернет-ревю.

10. Інформаційне оголошення.

Дизайн та оформлення газети

1. Типологія дитячих ЗМІ.

2. Жанрові особливості матеріалів.

3. Графіка дитячої газети.

4. Проект графічної на змістової моделі дитячої газети.

5. Психологія форми газети.

6. Психологія кольору газетного оформлення.

7. Газетні жанри як форма висвітлення новин.

8. Види та різноплановість рубрик.

9. Верстка газети. Метод аплікації.

10. Електронна верстка.

11. Тиражування.

12. Обговорення дизайну дитячих газет.

13. Аналіз друкованих медіатекстів.

14. Підсумкове заняття: діагностика медіаосвіти школярів.

 

 

 

 

Категорія: Мої статті | Додав: Наталія (22.11.2014)
Переглядів: 400 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Понеділок, 29.04.2024, 21:38
Вітаю Вас Гість
Головна | Реєстрація | Вхід
Категорії розділу
Мої статті [6]
Вхід на сайт
Пошук
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 83
Друзі сайту
  • Create a free website
  • uCoz Community
  • uCoz Textbook
  • Video Tutorials
  • Official Templates Store
  • Best Websites Examples
  • Статистика

    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0

    Copyright MyCorp © 2024
    Безкоштовний хостинг uCoz