Методичне ательє Наталії Харибіної
 Каталог файлів
Головна » Файли » Мої файли

Проектне навчання: формування креативної особистості засобами корекційно-виховних міні-модулів
22.11.2014, 16:45

Для того, щоб стати щасливим, треба творити завжди!

У творчості – спека й злива, у ній – твоїх вчинків сліди...

Без сонця не родить жито, без вітру вода не шумить,

Без творчості нам не жити, без неї нам не любить,

Бо творчість – це серце світу, душа, що творить дива!

Не смій її загубити! Знайди життєдайні слова!..

М.Сом 

          Життя… Життєвий досвід… Життєствердження… Неймовірно важливі цінності, особливо в сучасній школі, яка перебуває на шляху модернізації. Вимоги до навчального процесу полягають не тільки в тому, щоб учні набули загальнопредметних компетенцій, отримали систему наукових фактів, готових істин і штампів. Навчання повинне формувати у школярів здатність креативно мислити, вміння зіставляти й аналізувати факти, аргументовано захищати власну точку зору, вчитися глибше занурюватися у бездонну криницю мудрості та досвіду під назвою ЖИТТЯ. У цій ситуації на допомогу вчителеві мають прийти найсучасніші інновації. І якщо провідною ідеєю педагога буде виховання дитини з високими моральними якостями, то він неодмінно базуватиме роботу на безмежному аспектрі творчих ідей та знахідок.

          На власному досвіді я, як вчитель-словесник, переконалася, що слід якнайцікавіше будувати систему роботи, використовуючи при цьому різні форми та методи. Провідне місце на моїх уроках посідає проектне навчання - крок на шляху опанування таких педагогічних технологій, які допомагають зробити освітній процес цікавим, різноманітним, ефективним, демократичним. В основі даного методу – підготовка молодої людини до громадянської активності в європейському суспільстві у поєднанні із розкриттям власного «я», зі швидкою реакцією на все нове, повноцінного, інтелектуально розвиненого, з ідеальними комунікативними здібностями громадянина України. І саме тут прийдуть на допомогу корекційно-виховні міні-модулі – це мій власний педагогічний винахід, який, я вважаю, сприяє формуванню в учнів цілого комплексу компетенцій, і найперше – життєвих.

           Що це дає? Чому вибрана саме дана інновація? Спробую довести, бо вважаю, що  родзинки педагогічної творчості зацікавлять багатьох колег-мовників, адже девізом моєї роботи є: «Людське в людині – то найбільша цінність, і дар цей треба берегти!»

Сьогодні в умовах гуманізації навчання особистісно-орієнтований підхід трансформується у компетентнісний. Але у центрі уваги, як завжди, залишається особистість учня. Оновленому суспільству потрібні люди, які можуть самостійно мислити, здатні до самореалізації на основі об’єктивної самооцінки.

        Одним із кращих прикладів формування та розвитку життєвих компетенцій учнів є проектна методика, у якій використовуються принципи рефлексії, партнерство, неординарність, креативність, толерантність. Недарма слово «проект» у перекладі з латинської означає «кинутий вперед – задум, план тощо», адже кожен дитячий крок до життєвої мети – це частинка золотого ланцюжка знань, умінь та досвіду.

        Я вважаю, що проектне навчання вирішує багато педагогічних завдань:

- розвиває творчу думку та навички роботи з джерелами інформації;

- при реалізації (презентації, захисті) проектів виявляє найрізноманітніші здібності тих учнів, яким важко виявити себе на уроках;

- є тим середовищем, у якому учні набувають сил, упевненості, а ситуація успіху може стати відправною точкою подальшого зростання у власних очах;

- досвід проектної діяльності знадобиться учням не лише в їхній самоосвіті та самореалізації, а й взагалі у житті.

        Які ж види проектної діяльності я застосовую на уроках? Це, насамперед,                корекційно-виховні міні-модулі

(на основі яких і базуються навчальні творчі проекти),

твори-перевтілення,

життєпис словом,

живопис словом,

коментатор народних думок,

асоціативне малювання,

пелюстки почуттів тощо.

     Тобто, під навчальним творчим проектом я, як консультант, розумію самостійно розроблену креативну ідею з вибором об’єкта (наприклад, літературний твір або мовна тема), чіткими розрахунками (доцільність складання даного проекту) і, найголовніше, звітом, що відзначається суб’єктивною чи об’єктивною новизною. Проекти учні складають на основі корекційно-виховних міні-модулів – текстів повчального змісту, які не тільки сприяють виробленню комплексу компетенцій, але й закладають у свідомість дитини систему моральних цінностей.

       Неабияку роль у даному процесі відіграє соціокультурна лінія, тому, як правило, тема кожного мого уроку звучить неординарно. Наприклад, на основі використаних міні-модулів ряд уроків української літератури у 5 класі при вивченні теми «Рідна Україна. Світ природи» я назвала так:

І.«Чом, чом, земле моя, так люба ти мені?»

Україна часів Тараса Григоровича Шевченка. Картини довколишнього світу, природи в поезіях  Кобзаря.

ІІ. «Серце своє я до тебе, людино, звертаю,

Людський попіл затиснувши мовчки в руці…»

Євген Гуцало. «Лось».Великий світ природи, місце в ньому людини.

ІІІ. «Благословенним будь, світанок долі,

Мій добрий, незабутній отчий дім!»

Ідея притягальної, захисної сили рідного  дому в оповіданні

 Олени Пчілки «Сосонка».

        На уроках української мови та літератури корекційно-виховні міні-модулі – це основа основ, бо саме опрацювання тексту є важливою умовою успішного засвоєння навчального матеріалу. Але робота буде недостатньо модернізованою, якщо урок буде стандартним, звичайним. Тому такі види, як

урок-презентація проекту,

урок-взаємопроникнення,

урок-життєствердження,

урок-особистий погляд,

урок-мораль тощо

сприяють формуванню креативної особистості, здатної комунікативно виправдано користуватися засобами рідної мови у різних життєвих ситуаціях.      

        Василь Сухомлинський мудро зауважив: «Найголовніше, друже мій, - пробитись до животворного джерельця думки, - це можна зробити тільки словом!». Тож пробудити мислення, зуміти показати учням силу і красу слова, викликати прагнення доводити власну думку, узагальнювати, креативно систематизувати сказане - ось, на мій погляд, завдання сучасного філолога.

Зразки корекційно-виховних міні-модулів

до уроків української мови у 5 класі

Тема «Словотвір»

№1.                                           Цвірик

             … Горобчик, якого ми так і прозвали – Цвіриком, швидко одужав і ріс як на дріжджах.

            Мене він серед усіх виділяв: може, розумів, що це я його врятував від вірної загибелі, а, може, тому, що мені він першому повірив.

           Важко передати, яка це стала привітна і забавна пташка. Убрався в пір'я, хвостик витягнувся…

            Їсти вже сам став. Бувало, сяду за стіл, а горобець лізе на край тарілки, хоче разом обідати. Доводилось спочатку його годувати, а тоді вже самому їсти. Наїсться горобчик, сяде на плече і голівкою треться об вухо.

          А гордий був, як усі горобці, та до того ще й запальний забіяка. Ми всі його дуже-дуже любили і лагідно називали  крикуном.

         Довго горобчик жив у нас. Але, на жаль, зник… хочеться думати, що він просто знайшов свою гороб’ячу компанію і залишився з нею, став жити, як усі горобці.    

Завдання

Ситуативна гра «Хто швидше?». Пригадати якусь історію зі свого життя, коли доводилось допомагати тваринам чи спостерігати за їхньою діяльністю. Скласти образок, скориставшись різними способами словотвору.

Зразок виконання

Де ти, горобчику?

         Нещодавно увечері наша кицька Мурка спіймала горобчика. Та ми з татом зуміли визволити бідну пташину з пазурів хижачки. Занесли до кухні, перев`язали йому поранене крильце і залишили горобчика  в теплі переночувати.

    Тільки-но відчинила я вранці двері, як горобець-молодець випурхнув на вулицю. Одужав!

    Тепер я, щойно побачу десь пташок, думаю: а може, там і мій горобчик?

Недарма у народі говорять: «Пташку красить пір'я, а людину – добрі діла!».                     А це ж татова була порада – горобчика врятувати…

Лінгвістична гра «Хто більше?». За встановлений час (3-5 хв.) потрібно виписати з тексту корекційно-виховного міні-модуля якнайбільше слів, утворених суфіксальним способом.

(Горобчик, Цвірик, пташка, горобець, голівкою, гороб’ячу тощо)

Запитання-жарт. Який префікс припиняє ту чи іншу дію? 

(Пере-). Знайти  у тексті слово з таким префіксом. (Перев’язали)

Комунікативно-лексична вправа. На дошці записані визначення певних понять, які треба записати одним словом (дані слова зустрічаються у тексті).

Той, хто вправно, уміло робить якусь справу. (Молодець)
Той, хто першим зачіпає іншого, часто без причини спричиняє бійку. (Забіяка)
Криклива людина або тварина. (Крикун)
Гра «Утвори нове слово». Від поданих слів утворити нові слова зі значенням зменшувальності, пестливості.

Горобець – горобчик, горобенятко тощо.

                           Птах – пташка, пташина, пташиночка тощо.

Хвіст – хвостик, хвостичок тощо.

Розгадування шаради. З метою нестандартного, цікавого оцінювання роботи учнів на уроці можна використати таке завдання: скласти слово.

Корінь мій знаходиться в «ціні»,

Префікс дай від «оклику» мені,

Суфікс – від «лінієчки» чи «зірочки»,

Разом – результат я перевірочки.

                                                                                  (Оціночка)

 

№2.                                 Гамір у весняному лісі

        Якось вранці весняний ліс сповнився  гамором. Іван Спиридонович привіз саджанці, обсипані тугими бруньками. Луна обзивалась у лісових закутках.

        Вчитель показував, як треба садити. Дитячі рученята спритно пригортали до корінчиків пухку землю. Весело блискали на сонці леза заступів.

       Малі дубові саджанці немов самі виростали із землі. Любо-прелюбо дихати весною і милуватися народженням нового…

      Оленка із запалом садила молоді деревця, і було в неї на серці радісно.

      А навколо дихала весною могутня родюча земля, чулися дзвінкі голоси. Співали пташки, і так солодко-пресолодко пахло молодим рястом і торішнім вогким листям. Ми всі творили руками добро!

Завдання

1. Мовленнєва вправа «Склади слово». Від словосполучень  учням пропонується утворити складне слово і, в свою чергу, придумати з цим складним словом інше словосполучення.

Дзвінкі голоси – дзвінкоголосий – дзвінкоголосі дітлахи.

Творити руками – рукотворний – рукотворне диво.

Творче завдання. Дібрати з тексту слова з емотивними префіксами або суфіксами, які виражають радість, ласку тощо.

(Прелюбо, пресолодко, корінчики, рученята, деревця тощо)

Конкурс граматичних будівельників. Дібрати близькі за значенням слова до запропонованих:

Земля, торішній, молодий, новий, саджанці.

Гра «Знайди слово». Заповнити таблицю. Це завдання допоможе учням зрозуміти суть суфіксального словотворення. Діти зможуть пояснити, що суфікси додають словам емоційно-експресивного забарвлення.

 

Слово, від якого утворилось нове

Словотворчий суфікс

Похідне слово

(твірне)

(емосема)

(похідне)

ліс

рука

корінь

дерево

птах

-ок-

-еньк-

-ець-

-ц-

-ин-

лісок

рученька

корінець

деревце

пташина

 

Конкурс «Будівники майбутнього».

Ми всі – жителі країни. Від нас залежить культурний та економічний її розквіт. Для цього маємо скласти програму дій, перебудуватися у душах і серцях на добро, на віру, надію та любов.

 (Учням пропонується побудувати текст із використанням твірних та новоутворених слів: різні барви – різнобарвний, старий – старенький, блакитний – блакить тощо)

 

Зразок виконання завдання

 Моя Україна

           Вітчизно наша! Мальовнича, різнобарвна, привітна! І починаєшся ти для кожного від рідного порога старенької школи, від своєї вулиці, поблизу якої петляє блакиттю потічок, від поля, що на горизонті зливається з небом…

           Ти безмежна, бо єднаєш до гурту народ наш великий.

           Ти велична, ти совісна, ти – єдина!

           Ти - найкраща з усіх держав, бо тут я живу, тут мій дім з диво-мальвами край вікна, т у т  р о д и н а   в е л и к а   м о я !

 

       Отже, на сучасному етапі навчання повинно бути не просто процесом здобуття знань, а діяльністю самозмінювання, де основою є демократичність, відкритість, діалогічність, рефлективність. Невід`ємною умовою виступає створення ситуації «успіху», в якій учень вибирає позицію активності та зацікавленості.        

      Використовуючи  такі форми роботи, як  корекційно-виховні міні-модулі, твори-перевтілення, життєпис словом, живопис словом, коментатор народних думок, асоціативне малювання, пелюстки почуттів, я керуюся, насамперед, ефективністю кінцевого результату, роботою на перспективу.

 Саме це дає засади формування цілого комплексу компетентностей, що є досить актуальним на сьогоднішніх уроках словесності.

        Звичайно, немає й не може бути універсальних схем, придатних для всіх випадків організації проектного навчання. Це не самоціль, а лише засіб для досягнення тієї атмосфери в класі, яка найкраще сприяє співробітництву, порозумінню, доброзичливості і, найголовніше, саморозкриттю та саморозвитку особистості.

         Результат від таких уроків стає стимулом для подальшої вчительської роботи. Змінюється на краще ставлення учнів до вчителя, виникає атмосфера особливих стосунків між дітьми та педагогом. А це, погодьтеся, має важливе значення для всієї вчительської роботи.  Дана система пристосована саме для моделі школи ХХІ сторіччя, до менталітету європейської людини. Вона бере до уваги саморозвиток дитини, тобто свободу її особистості.

         Тож виховуймо словом гідну людину – справжнього українця, щоб наша праця в царині українського слова творила майбуття!

Категорія: Мої файли | Додав: Наталія
Переглядів: 4169 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 1.0/2
Всього коментарів: 0
avatar
Субота, 04.05.2024, 23:34
Вітаю Вас Гість
Головна | Реєстрація | Вхід
Категорії розділу
Мої файли [14]
Вхід на сайт
Пошук
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 83
Друзі сайту
  • Create a free website
  • uCoz Community
  • uCoz Textbook
  • Video Tutorials
  • Official Templates Store
  • Best Websites Examples
  • Статистика

    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0

    Copyright MyCorp © 2024
    Безкоштовний хостинг uCoz